Material på olika språk


I mötet med flyktingar och nyanlända vill många erbjuda ett Nya testamente, en bibeldel eller film om Jesus på det språk den man möter talar.

Här ger vi tips på vart du kan vända dig för att hitta material på olika språk.

Biblar och Nya testamenten

På jesusbutiken.se kan du köpa biblar, nya testamenten och enkla traktater på många olika språk. Du hittar webbutiken här: www.jesusbutiken.se

Svenska Bibelsällskapet har biblar på många olika språk som du hittar i deras webbutik.

Gideoniterna erbjuder gratis Nya testamenten för utdelning inom ramen för ett speciellt projekt som pågår till och med maj 2017. För att få del av dessa Nya testamenten så ska någon från församlingsledningen kontakta Gideoniternas kansli och uppge ett specifikt antal exemplar samt språk för respektive satsning. Beställer man via e-post ska man uppge namn, postadress samt mobilnummer och e-postadress för avisering. Leverans sker sedan till församlingen via Schenker och deras närmaste ställe för paketutdelning.

Du når Gideoniterna på tel 019-24 50 75 eller via e-post info@gideoniterna.se.

Traktater och bibeldelar

Sandeslätts Kristna Församling i Göteborg har ett lager med evangeliedelar på många olika språk som de säljer till mycket låga priser. Följande språk finns i lager:

  • albanska
  • amharinja
  • arabiska
  • engelska
  • farsi/persiska
  • franska
  • hindi
  • kinesiska
  • polska
  • portugisiska
  • rumänska
  • ryska
  • tigrinya
  • somaliska
  • spanska
  • svenska
  • ungerska
De har även tillgång till andra språk om så önskas, och kan förmedla Nya testamentet på arabiska. För att beställa kan du kontakta någon av följande:

Leif Mörling
Tel 073-346 25 52
E-post leif@morling.net

Lars West
Tel 070-297 82 60
E-post vestlars@hotmail.com

Neil Harkness
Tel 070-471 45 77
E-post neilharkness1@gmail.com

SGM Lifewords har fina traktater i fyrfärgstryck i litet format. En del har korta texter som förklara t. ex. vem Jesus är medan andra framför allt är sammanställningar av bibelord på ett visst tema. De har samma traktater på många olika språk. De har en litteraturcentral i Polen varifrån man kan beställa traktater på många olika språk. De tar inte betalt för traktaterna men uppger värdet av beställningen (mellan 2 och 5 kr per traktat/häfte) och uppmanar till en ge en gåva så att de kan skicka gratis traktater till fattigare länder. Här hittar du beställningssida.

EAD (Evangelisches Ausländer-Dienst) är en organisation i Tyskland som har traktater och litteratur på över 100 språk, även på språk som annars är svåra att få tag på. Kan man tyska så är det lättare att navigera sig fram då hemsidan endast finns på tyska men med hjälp av Google som kan översätta hela sidan till svenska så kan man hitta vad man vill ha även utan att kunna tyska. Här hittar du deras webbutik.

Böcker och små skrifter

Messias är en liten bok som handlar om ett samtal mellan en kristen, Hamdi, och en muslim, Ahmed, som är kollegor. I boken samtalar de om tro och många av de frågor en muslim brukar ställa till en kristen tas upp och får svar. Boken passar både att ge till en muslim som har frågor om kristen tro och till en kristen som vill kunna svara på en muslims frågor. Läs boken online på 36 olika språk.

Till boken Messias finns ett underlag med samtalsfrågor för att kunna använda den med sökare eller nya troende som kan ha med sig samma frågor som tas upp i boken. Samtalsunderlaget kan du ladda ner här.

Boken Messias går också att beställa på ett antal språk från Luthersk Litteraturmission:
www.llm.nu eller info@llm.nu.

Svenska Bibelsällskapet har gett ut en liten skrift på ett flertal språk som på svenska heter ”På väg”. Ett urval texter från Bibeln berättar om mäns och kvinnors erfarenheter av att lämna sitt land för att hitta en ny plats att leva på. Sju kapitel relaterar till resans olika steg innan slutligen bosättning sker i ett nytt land. Varje kapitel innehåller flera texter att läsa och fundera över. Steg för steg får läsaren upptäcka vittnesbörd och böner som kanske speglar den egna verkligheten, även om de kommer från människor spridda på olika platser. De delar sina berättelser, avslöjar sina tvivel och lidanden såväl som tro och hopp.

Det är en skrift på 95 sidor som man kan dela ut till flyktingar för att läsas individuellt, men häftet är också anpassat för att fungera i en grupp där man möts för att läsa Bibeln tillsammans med vägledning av häftet.  ”På väg” finns att beställa på arabiska, engelska, farsi och svenska genom deras bibelbutik.

Filmer

Jesusfilmen (som bygger på Lukas evangelium) finns på över tusen språk. Den finns att beställa som dvd hos Agape Sverige. Det finns också en barnanpassad version av Jesusfilmen.

Du kan också hitta Jesusfilmen online på alla språk tillsammans med flera andra filmer. Du kan även ladda ner appen Jesus Film Media till din smartmobil och se alla filmer direkt i telefonen.

jesusforeurope.net så går det att beställa en specialutgåva av Jesusfilmen för endast fraktkostnad. Det finns två versioner med vardera 16 språk som täcker upp de flesta språk som de asylsökande talar. Även om man inte behöver betala för att beställa filmer så uppmanas man att ge en gåva till arbetet.

Här kan du beställa dvd från Agape Sverige eller ring 08-603 09 49.